Diody zamiast tradycyjnych żarówek? Brzmi kusząco. Niestety, to nie takie proste. Europejskie normy na razie nie dopuszczają możliwości stosowania LED zamiast żarówek pomocniczych na zewnątrz auta, czyli np. do świateł pozycyjnych, kierunkowskazów czy podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Chodzi przede wszystkim o współpracę diod z odbłyśnikami, przystosowanymi do żarówek. Warto wiedzieć, że homologacja, np. dla tylnej lampy, przewiduje stosowanie w niej konkretnych źródeł światła. Jeśli więc zamienimy żarówkę P21W na jej LED-owy odpowiednik lampa przestaje być zgodna z przepisami.

724163-bmw318seiteretrofit1-kopiowanie-2

Skoro na zewnątrz nie można stosować retrofitów co z kabiną czy oświetleniem bagażnika? Tu nie ma problemu, dodatkowo (w gamie retrofitów OSRAM) można wybrać jedną z kilku wersji kolorystycznych. Niezależnie jednak od preferencji korzyści ze stosowania LED w oświetleniu kabiny są oczywiste. Nawet gdy zdarzy się zostawić lampkę do czytania np. na całą noc, nie spowoduje to rozładowania akumulatora. Dodatkowo po takiej zmianie można zapomnieć o konieczności jej wymiany. Z pewnością „przeżyje” ona Twój samochód.
A co w przypadku samochodów, w których wymiana żarówki na diodę spowoduje zapalenie kontrolki na tablicy przyrządów, sygnalizującej usterkę? Firma OSRAM ma odpowiedź i na to – zewnętrzny rezystor, który zapobiega takim problemom, a taki zestaw – rezystor i LED – jest traktowany jak żarówka.

1111115

Firma OSRAM jest przygotowana na pojawienie się norm homologacyjnych. Zanim to nastąpi, można stosować retrofity do oświetlenia wnętrza samochodu, bagażnika i schowka, a także – bez ograniczeń – w samochodach używanych do jazdy off-road.

Komentarz do tego artykułu

*Pola obowiązkowe