
Oświetlenie samochodowe dotyczy wszystkich kierowców, jednak mało kto zwraca na nie szczególną uwagę. Przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po najważniejszych aspektach oświetlenia.
- Wielkość
Duże reflektory to więcej światła. To prawda, ale projektowanie samochodu to rodzaj kompromisu między inżynierami, stylistami i księgowymi. Stąd duże reflektory raczej już nie wrócą. Na szczęście dzięki kilku „sztuczkom” mniejsze reflektory są w stanie być równie skuteczne.
- Jakość
Żarówka jest tak samo ważna jak reflektor. Czy ktoś zaryzykowałby twierdzenie, że można stworzyć dobry samochód łącząc kiepski silnik i wspaniałe nadwozie lub odwrotnie?
- Napięcie
Nawet najbardziej zaawansowana technologia oświetleniowa nie pomoże, gdy napięcie robocze jest nieprawidłowe. Dotyczy to w szczególności żarówek halogenowych i innych tradycyjnych źródeł światła. Reflektory ksenonowe i oparte na LED wykorzystują specjalne układy stabilizujące napięcie.
- Regulacja świateł
Jedynie idealnie ustawione reflektory oświetlają drogę optymalnie, a czasami przestawienie śruby nastawczej nawet o ćwierć obrotu może wywołać ogromną różnicę. Samodzielna regulacja jest niemożliwa – chyba, że mechanik-amator dysponuje odpowiednim urządzeniem
- Strumień świetlny
Strumień świetlny w lumenach jest ważny, ale dużo istotniejsze jest to, by reflektory oświetlały drogę w punktach istotnych dla bezpieczeństwa, czyli 50 m przed samochodem oraz 50 i 75 m po prawej stronie, na skraju drogi.
- Wymiana żarówek
Pod koniec okresu eksploatacji żarówek reflektory świecą słabiej o ok. 30 proc., a w przypadku ksenonów – nawet o 50 proc. Najlepiej je wymieniać parami.
- Światła do jazdy dziennej
Statystyki wypadków w krajach skandynawskich potwierdzają, że jazda ze stale włączonymi światłami poprawia bezpieczeństwo na drodze. I nie ma przy tym znaczenia, czy są to światła do jazdy dziennej czy mijania. Dowiedz się więcej o używaniu świateł do jazdy dziennej.
Kommentieren Sie diesen Artikel