Chyba każdemu z was zdarzyło się kupić niewłaściwą żarówkę do samochodu, prawda? Mnie też. Nic w tym dziwnego, typów żarówek jest mnóstwo i łatwo się w tym gąszczu pogubić. Jak wybrać idealne żarówki? Jeśli chodzi o żarówki reflektorowe wystarczy pamiętać, jaki typ jest stosowany w naszym aucie. Ale, ale, czy to na pewno prawda? Nie do końca, bo każda żarówka, zwłaszcza popularna, jak H4 czy H7, jest produkowana w wielu odmianach, różniących się parametrami.

Jakimi? Na przykład temperaturą barwową światła wyrażaną w kelwinach. Co to takiego? To po prostu barwa, jaką świeci. Zwykła żarówka generuje żółtawe światło, te bardziej zaawansowane świecą wyraźnie bielszym światłem. Jakie to ma znaczenie? Najprościej mówiąc, im bardziej światło zbliżone do barwy światła dziennego, tym lepiej dla naszych oczu i tym lepiej widzimy sytuację na drodze. A to ma duży wpływ na bezpieczeństwo. Barwa światła dziennego to ok. 5500-6500 K. Do tej barwy zbliżone są światła ksenonowe, zwykła żarówka halogenowa to ok. 3000 K. Często kierowcy wybierają żarówki halogenowe z zabarwioną na niebiesko bańką, które udają ksenony. Takie żarówki, nie dość, że z reguły nie mają homologacji, to niestety świecą bardzo kiepsko. A przecież zasięg i ilość światła są bardzo ważne. Im dłuższy zasięg, tym więcej mamy czasu na reakcję w przypadku zauważenia przeszkody.

By uniknąć pomyłki przy kupnie żarówki czy palnika ksenonowego warto skorzystać z bezpłatnej aplikacji Vehicle Light, dostępnej na smartfony z systemem iOS i Android.

Firma OSRAM przy pomocy prostych piktogramów w prosty sposób opisuje parametry swoich produktów. Cztery paski (ilość światła, temperatura barwowa, zasięg i trwałość) pokazują, czym dane żarówki różnią się od standardowych. Od niedawna produkty OSRAM mają kolorowe opakowania, by ułatwić kierowcom wybór. Właśnie, opakowania. Zwracajcie na nie uwagę, bo na rynku niestety jest mnóstwo podrabianych produktów. Co powinno wzbudzić nasze podejrzenia? Np. niska, odbiegająca od innych ofert cena, brak opakowania lub zwykłe, białe pudełko bez żadnych oznaczeń. A jeśli kupimy palnik ksenonowy w pudełku, które wygląda jak oryginalne, a wciąż mamy wątpliwości, można je rozwiać korzystając z narzędzi przygotowanych przez firmę OSRAM. Na stronie http://trust.osram.info/  można sprawdzić, czy palnik jest oryginalny korzystając z kodów na opakowaniu. Produkty, które nie są zabezpieczone kodem można zweryfikować na stronie www.czyoryginal.pl.

Komentarz do tego artykułu

*Pola obowiązkowe