Byliście na ProfiAuto Show w Katowicach? Nie? Żałujcie, było co oglądać. Na stoisku OSRAM można było zobaczyć niektóre z najnowszych produktów firmy.

Było zarówno coś dla śledzących innowacje, jak i dla poszukujących tradycyjnych rozwiązań, ale w najnowszym wydaniu. Dla tych pierwszych były najnowocześniejsze rozwiązania, jak diody laserowe czy LEDy w rozmaitych odsłonach. Te ostatnie mogą być wykorzystywane zarówno w reflektorach, jak i pozostałych lampach, także tylnych. Świetnie nadają się do nich moduły diodowe XLS, które już są bardzo popularne w USA. Dzięki niewielkim rozmiarom dają one sporą swobodę stylistom.

Na LED oparte są także moduły Smartrix, wykorzystywane w reflektorach. Każda z diod za silikonową soczewką może być wygaszana niezależnie, co zapobiega oślepianiu kierowców jadących z przeciwka. Moduły Smartrix składają się z kilkunastu diod, ale OSRAM już dziś pracuje nad takimi, w których znajdzie się nawet 1024 diody. W Katowicach można było także obejrzeć wnętrze reflektora, w którym źródłem światła są LEDy.

Jeśli ktoś myślał, że tradycyjne żarówki odchodzą do lamusa, był w błędzie. OSRAM wciąż rozwija także technologię halogenową, a podczas ProfiAuto Show można było zapoznać się z najnowszymi żarówkami – H18 i H19, które są unowocześnionymi wersjami popularnych typów H7 i H4.

Ich atutem jest nie tylko większa ilość światła (strumień świetlny jest większy o ok. 20%), lecz także fakt, że można je montować w dużo mniejszych reflektorach, co daje stylistom aut więcej swobody. Przykład? Typowy reflektor z żarówką H4 ma rozmiary 19,3×13,3 cm. Po zmianie na żarówkę H19 może on mieć 14×8 cm. Żarówka H18 jest znacznie trwalsza od H7, którą zastępuje – żywotność jest dłuższa nawet o 30%.

Kolejna nowość na stoisku OSRAM to zmodernizowana rodzina Night Breaker Laser. Żarówki, które trafią do sprzedaży jesienią wyróżniają się jeszcze jaśniejszym światłem (nawet do 150% w porównaniu ze wymogami normy) i oświetlają drogę do 150 m przed samochodem. Z kolei lampy ksenonowe Xenarc Night Breaker Laser to zasięg nawet do 250 m i do 200% jaśniejsze światło.

Ogromne zainteresowanie wzbudzały retrofity LEDriving HL. Wśród nich są zamienniki żarówek H7, H11 i HB4.  To świetne rozwiązanie do modernizacji istniejących reflektorów, które zapewnia stylowy wygląd, bielsze światło oraz lepszą widoczność. Montaż lamp jest niezwykle prosty, należy jednak pamiętać, że retrofity nie posiadają homologacji ECE, nie mogą więc być używane w oświetleniu zewnętrznym pojazdów, poruszających się po drogach publicznych. Można je stosować między innymi w pojazdach off-road.

Komentarz do tego artykułu

*Pola obowiązkowe