Dla wielu kierowców auto wyposażone w żarówki halogenowe to już przeżytek. Lampy ksenonowe zapewniają bardzo dobre oświetlenie drogi, ale to reflektory LED stanowią najnowszą technologię w oświetleniu samochodowym. Nic więc dziwnego, że coraz więcej kierowców modyfikuje swoje pojazdy, zmieniając tradycyjne oświetlenie na bardziej wydajne źródła LED lub lampy ksenonowe. Niestety, nie jest to łatwe. W wielu przypadkach modyfikacja oświetlenia wiąże się to z bardzo złożonym procesem instalacji, dużymi kosztami, a czasem jest to po prostu niemożliwe i nielegalne.

Kierowcy pragną takich modyfikacji. Bardzo często przy zakupie używanego samochodu lepsze oświetlenie jest tylko pobożnym życzeniem. Są też kierowcy, którzy po prostu lubią być na czasie z najnowszymi nowinkami technicznymi w oświetleniu samochodowym. Wszyscy mogą obrać jedną z dwóch dróg do oiągnięcia swojego celu.

Po pierwsze prosta (na pozór) wymiana źródła światła. Na rynku dostępne są zarówno tak zwane zestawy HID (lampy ksenonowe na trzonkach żarówek halogenowych), jak i lampy LED będące zamiennikami (tzw. Retrofity). Oba rozwiązania są nielegalne! Te pierwsze są bardzo niebezpieczne, bo sposób świecenia lampy i żarówki halogenowej jest bardzo różny przez co światło zupełnie inaczej jest rozsyłane przez reflektor. Ryzyko oślepiania innych kierowców oraz nieodpowiedniego oświetlenia drogi jest bardzo duże. Drugie – retrofity – są nielegalne, bo nie istnieją normy homologacyjne dla takich źródeł światła i nie wolno stosować ich na drogach publicznych.

Inną metodą na modyfikację oświetlenia w samochodzie jest wymiana całego reflektora. Niestety producenci samochodów bardzo utrudnili realizację takich zadań, nawet jeśli pojazd jest lub był w zasadzie dostępny z alternatywną technologią oświetleniową. Nie robią tego w celu zwiększenia swoich przychodów – ma to związek z bezpieczeństwem i, w przypadku LED, z przepisami.

Modernizacja technologii oświetlenia

Modernizacja poprzez wymianę reflektora

Wydaje się, że z technicznego punktu widzenia niemal nic nie jest niemożliwe. Utalentowani hobbyści mechaniki potrafią zamontować w małym samochodzie ośmiocylindrowy silnik, a kombi przerobić na kabriolet. Nie sztuką jest jednak wymiana reflektora na taki z inną technologią, ważne jest to, by zrobić to poprawnie, zużywając rozsądną ilość czasu, pieniędzy i wysiłku. No i co najważniejsze – efekt tej modyfikacji nie może powodować zagrożenia ani dla nas ani innych uczestników ruchu drogowego!

Modyfikacja reflektorów na te wyposażone w oświetlenie LED może być w teorii w miarę prosta. Wiele reflektorów LED, dostępnych jako zamiennik standardowego rozwiązania, ma na tyle niską wartość strumienia świetlnego, że niepotrzebny jest montaż dodatkowego systemu spryskiwaczy. To samo dotyczy reflektorów wyposażonych w lampy ksenonowe o mocy 25W. Obie technologie niosą za sobą jednak ryzyko wystąpienia problemów związanych z taką modyfikacją – wiązki kabli i wtyczki różnią się w zależności od technologii oświetlenia. Bardzo często oprócz tego wymagana jest też zmiana włączników światła tak, aby na przykład zniknęły małe kółka do ręcznego poziomowania reflektorów halogenowych. W wielu przypadkach konieczna jest wymiana systemów sterowania oraz oprogramowania. Z tą ostatnią zmianą wiąże się pewna niedogodność, ponieważ producent samochodu może nie chcieć go udostępnić.

Prostsze rozwiązanie w zasięgu ręki

Zakładając nawet, że wszystkie potrzebne części będą dostępne jako zamienniki, cała operacja będzie kosztować parę tysięcy złotych i ogromną ilość pracy, więc wielu użytkowników nie zdecyduje się na takie rozwiązanie. Prostszym i mniej angażującym sposobem jest zastosowanie gotowych rozwiązań dopasowanych do danego modelu samochodu. Trzeba jednak pamiętać, że na rynku znajduje się wiele podróbek i tanich zamienników bez homologacji. Nie mogą być one wykorzystywane na drogach publicznych.

Firma OSRAM w ostatnich latach stale rozwija swoje portfolio kompletnych reflektorów do popularnych modeli samochodów. W swojej ofercie proponuje proste rozwiązania plug&play, które eliminują ryzyko powstawania komplikacji przy instalacji i zawsze są w pełni homologowane. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź na naszą stronę OSRAM. Dzięki tym produktom można zmodernizować oświetlenie halogenowe i ksenonowe w samochodach Golf VII, w których wszystkie funkcje – zarówno świateł mijania, drogowych, dziennych, postojowych jak i kierunkowskazów – wykonane są w technilogii LED. Są także dostępne reflektory do Golfa VI i Forda Focusa 3, które łączą technologię ksenonową świeteł mijania i drogowych z LEDowymi światłami dziennymi i kierunkowskazami.

Komentarz do tego artykułu

*Pola obowiązkowe